چکیده
فرآیند اشاعة نوآوری، فرآیندی پیچیده و پویاست و تحت تأثیر
متغیرهای متعددی مانند کیفیت، رقابت، قیمت، زمان ورود به بازار، تبلیغات و
رضایت جامعه قرار دارد. الگوهای سنتی تبیینشده به منظور تحلیل و بررسی
اشاعة نوآوری همچون الگوی باس، پویاییهای موجود در این فرآیند را نادیده
میگیرند و با فرضیههای ساده اقدام به تحلیل فرآیند اشاعه میکنند. از این
رو، پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک مدل توسعهیافته و پویا از فرآیند اشاعة
محصولات مبتنی بر نوآوری با استفاده از روش پویاییهای سیستم انجام شد.
الگوی پیشنهادی این پژوهش بر اساس این رویکرد طراحی و با نرمافزار Vensim
DSS شبیهسازی و اعتبار آن با استفاده از آزمونهای آماری و سیستمی مورد
سنجش قرار گرفته است. همچنین این الگو بر یک محصول نوین شرکت مواد غذایی «ب
آ» پیادهسازی گردیده و پس از اطمینان از باز تولید رفتار سیستم واقعی،
سناریوهایی جهت بهبود روند پذیرش اجرا شده است. نتایج بیانگر آن هستند که
عامل «خرید توصیهای» نسبت به متغیر « خرید از طریق تبلیغات رسانهای»
تأثیر بیشتری بر تسریع فرآیند اشاعة نوآوری دارد. از اینرو، عواملی همچون
رضایت مشتریان اولیه که بر فرآیند خرید توصیهای تأثیر گذارند، نقش مهمی در
نرخ اشاعة نوآوری خواهند داشت.