فُرودگاه یا به فارسی افغانستان میدان هوایی محلی است که برای نشست و برخواست هواپیماها تعیین شدهاست. فرودگاه ها به طور معمول دارای اماکنی برای نگهداری و تعمیر هواپیما و برج کنترل و مراقبت پرواز میباشند. محل فرود از اجزای اصلی فرودگاه می باشد که از یک مکان قابل دسترسی هوایی با آسمان باز مانند باند فرود میباشد تا هواپیما بتواند پرواز خود را آغاز کند یا هلی پاد بعلاوه ساجازی مرتبطی همچون برج پرواز هنگرُ و ترمینال میباشد. فرودگاه های بزرگ دارای مرکز کنتر ترافیک هواییُ اماکن مسافر، آپرون، تاکسی وی و مرکز امداد اضطراری میباشند. در حالیکه فرودگاههای کوچک ممکن است از باندهای پروازی کوچک (یک تا دو کیلومتر) خاکی و یا شنی ساخته شده باشند، فرودگاههای بزرگی که برای پروازهای بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرند معمولاً دارای باندهای آسفالتی و بلندی هستند که طول آنها به چندین کیلومتر میرسد. فرودگاههای کوچک و فرودگاههای بزرگ میتوانند مجهز به برج کنترل ترافیک باشند و یا در صورت لزوم فاقد آن باشند، این امر بستگی به حجم ترافیک منطقه و همچنین سرمایهگذاری انجام شده در آن فرودگاه دارد، هر چند در اکثر فرودگاههای بینالمللی واحد مراقبت پرواز در محل فرودگاه مستقر است. معمولا فرودگاهی با هلی پد و بدون باند فرود هلی پورت نامیده میشوند. فرودگاههای مخصوص هواپیماهای دریا نشین معمولا پایگاه هواپیماهای دریایی نامیده می شوند که دارای مسیر آب آزاد کافی برای فرود و برخاست هواپیما و لنگرگاهی برای بستن هواپیما میباشند. در فرودگاههای بینالمللی تاسیسات کنترل گذرنامه و گمرک نیز تعبیه میشوند. محتویات [نهفتن] ۱فرودگاه در گویشهای دیگر۲باند پرواز۳تاکسی وی۴تأسیسات فرودگاه۵مشکلات فرودگاهها۶کد فرودگاهی سازمان بینالمللی هواپیمائی کشوری (ICAO)۷فرودگاههای ایران۸پانویس۹منابعفرودگاه در گویشهای دیگر[ویرایش]فرودگاه به معنی جای نشستن و برخاستن هواپیماها یا هر هواگرد دیگری است. میدان هوایی، واژه رایج فارسی افغانستان برای فرودگاه است. در فارسی تاجیکی رایج در تاجیکستان به فرودگاه، خیزگه (یعنی جای برخاستن هواپیما) میگویند اما به تازگی اصطلاحات زبان فارسی ایران (مانند هواپیما و فرودگاه) در تاجیکستان رایج شدهاست. باند پرواز[ویرایش]به محل نشستن و برخاستن هواپیما باند گویند که میتواند آسفالته یا بتنی باشد. باندها را به وسیله یک عدد ۲ رقمی در دو سر باند مشخص و نام گذاری میکنند که این عدد نشانگر زاویه باند و میزان انحراف آن از شمال مغناطیسی است و اعداد دوسر باند همیشه ۱۸۰ درجه باهم اختلاف دارند که این اعداد میتواند در ناوبری هواپیما به خلبان هواپیما کمک کند، برای مثال باند فرودگاه مهرآباد تهران را با اعداد ۲۹ و ۱۱ نامگذاری کردهاند که به معنای این است که زاویه یک سر آن ۲۹۰ درجه و سر دیگر باند ۱۱۰ درجه است. باند از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است مثل آستانه، تاچ دان زون، شانه خاکی دو سر باند و ... باندها همچنین باید از نظر زیر سازی مقاوم شده باشد تا تحمل وزن هواپیما در هنگام نشست که با توجه به سرعت هواپیما ضربه چندین برابر وزن است را داشته باشد.. تاکسی وی[ویرایش]به مسیرهای فرعی باند که به منظور تردد هواپیما و حرکت از رمپ به باند، از باند به رمپ و از باندی به باند دیگر تعبیه شده تاکسی وی گویند که با خطوط زرد رنگ و با دو عدد و حرف نامگذاری میشود. تأسیسات فرودگاه[ویرایش]فرودگاههای بینالمللی عموماً دارای مجموعهای از تأسیسات و ساختمانهایی هستند که مسافران در این اماکن به هواپیما سوار یا از آن پیاده میشوند و همچنین بار هواپیماها تخلیه و یا بارگیری میشوند. تأسیساتی که مسافران از طریق آنها با حمل و نقل زمینی، خرید بلیط، انتقال بار همراه، و چمدانهای خود و همچنین عبور از ورودیهای امنیتی از آنها استفاده میکنند ترمینال و یا پایانه نامیده میشود و همچنین ساختمانهایی که مسافران برای سوار شدن به هواپیما در آنجا تجمع مینمایند سالن انتظار نامیده میشود. در هر صورت این دو اصطلاح بجای یکدیگر قابل استفاده هستند. معمولاً تسهیلات گمرکی موجود در فرودگاههای بینالمللی و همچنین سطح بالای عوامل امنیتی که در این فرودگاهها به چشم میخورد از عواملی هستند که آنها را از فرودگاههای کوچک قابل تفکیک مینماید. پایانه پنج فرودگاه جان اف کندی شهر نیویورکبرای خطوط مسافربری کوچکتر و هواپیماهای خصوصی، خدماتی از قبیل، تعمیر و نگهداری هواپیما، خدمات مورد نیاز خلبانان، خدمات مورد نیاز اجاره هواپیما، و همچنین اجاره آشیانه هواپیما توسط پایگاههای ثابت که اصطلاحاً (fixed base operator) نامیده میشوند، صورت میپذیرد. کلیه فرودگاهها منحصراً بهوسیله کد فرودگاهی انجمن بینالمللی ترابری هوائی (IATA) و کد فرودگاهی سازمان بینالمللی هواپیمائی کشوری (ICAO) شناخته میشوند. در ایالات متحده آمریکا و همچنین برخی از کشورها، فرودگاهها با نام شخصیتهای نامدار آن کشور، بویژه چهرههای سیاسی، نامگذاری میشوند. در ایران نیز فرودگاه بینالمللی امام خمینی به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نامیده شد. امکانات مسافرتی فرودگاه۱) هتل ۲) رستوران ۳) جابه جایی مسافر ۴) کمکهای پزشکی (مثل: کمکهای اولیه، آمبولانس، دکتر در فرودگاه و بیمارستان در شهر) ۵) بانک و ادارهٔ پست ۶) ادارهٔ توریستی برای توریستها و... تجهیزات فرودگاه مهرآباد از نظر آتشنشانی و نجات جان انسانها۱) نوع آتشنشانی فرودگاه از نظر طبقهبندی از نوع ۹ (Category) میباشد. ۲) مجهز به دستگاه یا کامیون فوم پاش به سطح باند میباشد. ۳) توانایی جابه جایی (Tow یا push back) هواپیماها را دارد. مشکلات فرودگاهها[ویرایش]حجم ترافیک هوائی و همچنین ترافیک هواپیماها روی زمین (حرکت هواپیما در باندهای پروازی و تاکسیروها) که در محدوده هر فرودگاه ایجاد میشود، از عوامل مؤثر در ایجاد آلودگی صوتی (صدای موتور هواپیما) و آلودگی هوا است، و حجم زیاد این آلودگیها میتواند برای سلامتی جسمانی مضر بوده و همچنین در برنامه خواب افراد ایجاد اختلال نماید. غالباً ساکنین محلی، به نیت جلوگیری از تخریب ییلاقات حومه شهر، اماکن تاریخی، و زیستبوم محلی، در مقابل ساخت فرودگاههای جدید و یا گسترش فرودگاههای موجود از خود مقاومت نشان میدهند. کد فرودگاهی سازمان بینالمللی هواپیمائی کشوری (ICAO)[ویرایش]کد فرودگاههای ایران فرودگاههای ایران[ویرایش]در ایران ۵۴ فرودگاه غیرنظامی و بیش از ۲۳۱ فروند هواپیما وجود دارد که سالانه ظرفیت جابهجایی ۸۵ میلیون مسافر را دارند