مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های هویت (فصل 2)

 مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های هویت (فصل 2)


مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های هویت در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc 

کامل و قابل ویرایش

شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

شامل منابع داخلی و خارجی

منبع نویسی استاندارد

بخشی از مبانی نظری:

از وظایف اصلی نوجوانان در جامعه، یافتن پاسخی عملی به این سوال است که " من کیستم؟" هرچند از قرن ها پیش به این موضوع پرداخته شده اما در چند دهه اخیر در مرکز توجه قرار گرفته و اولین بار اریکسون به طور جامع به آن پرداخته است. اریکسون[1] (1950، 19688) هویت را به عنوان پیشرفت مهم شخصیت نوجوانان و گامی مهم به سمت تبدیل شدن به بزرگسالی ثمربخش و خوشحال تشخیص داد. تشکیل هویت عبارت است از اینکه مشخص کنید چه کسی هستید؟ برای چه چیزی ارزش قایلید؟ و تصمیم گرفته اید چه مسیری را در زندگی دنبال کنید؟ از نظر کلاپ[2] هویت شامل  تمام چیزهایی می شود که در طول زمان و به صورتی معتبر درباره فرد اطلاعات به دست می دهند؛ مثل نام او، شخصیت او و .....  . هویت را می توان به صورت نظریه روشنی درباره خویشتن به عنوان عاملی منطقی توصیف کرد، عاملی که براساس عقل عمل می کند، مسئولیت این اعمال را می پذیرد و می تواند آنها را توجیه کند. جستجو برای آنچه درباره خود درست و واقعی است، انتخاب های زیادی از قبیل انتخاب شغلی، روابط میان فردی، درگیر بودن در جامعه، عضویت در گروه قومی، ابراز جهت گیری جنسی، بعلاوه آرمان های اخلاقی، سیاسی و مذهبی را دربر دارد(32).

فروم[3] (1981) معتقد بود، انسان های اولیه هویتشان را در ارتباط با قبایل خود تعیین می کردند و خودشان را به عنوان افرادی که مجزا از گروهشان وجود داشته باشند، در نظر نمی گرفتند. حتی در  قرون وسطی، مردم هویت خود را عمدتا در ارتباط با نقش اجتماعی در طبقات فئودال تعیین می کردند. افراد بدون درک هویت نمی توانند سلامت عقل خود را حفظ کنند و این تهدید، انگیزش نیرومندی را برای افراد تامین می کند تا برای کسب هویت تقریبا دست به هر کاری بزنند(47).


[1] Ericsson

[2] Klapp

[3] Forum

بخشی از تحقیقات انجام شده:

فرناز کشاورزی در سال 1388 پژوهشی توصیفی مقطعی را تحت عنوان تاثیر سبک هویت و هوش هیجانی در پیش بینی انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی انجام داد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک هویت و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل دانشجویان دختر و پسر با دامنه ی سنی 20 تا 35 سال است که در سال 1387 در شاخه های فنی- مهندسی، ادبیات، علوم اجتماعی_روان شناسی و هنر در دانشکده های دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز مشغول به تحصیل بودند.  حجم گروه نمونه با توجه به منابع مالی، حجم جامعه ی آماری، روش پژوهش و بر طبق جدول مورگان (نقل از وزیری و همکاران، 1382)  برآورد شده و تعداد 450 نفر به شیوه ی خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. از میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون- مدل گام به گام و جهت مقایسه از تحلیل واریانس آنووا استفاده گردید. در این پژوهش از سه پرسشنامه ی سبک هویتی برزونسکی، انگیزه ی پیشرفت هرمنس و هوش هیجانی برادبری- گریوز استفاده شده است.

نتایج پژوهش حاکی از این است که بالاترین میانگین در کل نمونه ها مربوط به سبک هویت هنجاری و سپس سبک اطلاعاتی است و پائین ترین میانگین در میزان تعهد دیده می شود. اما در این پژوهش ارتباط معنی داری بین سبک های هویتی و پیشرفت تحصیلی دیده نشده است.  در زمینه هوش هیجانی بالاترین میانگین در کل نمونه ها، مربوط به زیر مقیاس خود مدیریتی و پایین ترین میانگین در زیرمقیاس آگاهی اجتماعی دیده می شود و در زمینه ی عملکرد تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت میانگین عملکرد تحصیلی در دو گروه دختران و پسران دانشجو در کل نمونه و کلیه ی رشته های تحصیلی چندان تفاوتی ندارد. همچنین میزان انگیزه ی پیشرفت آنها نیز اندکی در دختران دانشجو بالاتر است. در ادامه با در نظر گرفتن متغیر ملاک (انگیزه پیشرفت) و متغیرهای پیش بین( هوش هیجانی و سبک هویت) ارتباط بین متغیرهای مورد نظر را از طریق محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون در سطح  99 درصد اطمینان با انگیزه ی پیشرفت ارتباط معنادار دارند. رگرسیون انگیزه ی پیشرفت بر سه متغیر مذکور معنادار است( p<0/0001). نتایج فوق را می توان این گونه تفسیر کرد که افزایش تعهد و مدیریت روابط به عنوان یکی از عوامل هوش هیجانی  باعث کاهش انگیزه ی پیشرفت و سبک هویت اطلاعاتی، موجب افزایش انگیزه ی پیشرفت می شود .جهت بررسی سهم سبک های هویتی، هوش هیجانی و انگیزه ی پیشرفت در عملکرد تحصیلی از تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. هیچ یک از متغیرها ی مورد نظر با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار نداشتند و تمامی متغیرهای فوق تنها 2 درصد از واریانس یا تغییرات عملکرد تحصیلی را پیش بینی کردند.  تمامی متغیرهای پژوهشی، با انگیزه ی پیشرفت، ارتباط معناداری دارند؛ با این توضیح که ارتباط انگیزه ی پیشرفت با سبک هویت اطلاعاتی، بیشترین رابطه ی معنادار را داشت(19).

 

فهرست مطالب:

ادبیات تحقیق

مروری بر مطالعات انجام شده

منابع


خرید و دانلود  مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های هویت (فصل 2)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.