برج خنککننده یا برج خنککن وسیلهای برای دفع حرارت زاید آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طریق تبادل حرارتی با هوا است. برجهای خنککن معمولاً با تبخیر آب، حرارت ایجاد شده در یک واحد شیمیایی را دفع کرده و سیال سرویس را تا دمای حباب مرطوب هواپایین میآورند؛ البته باید در نظر داشت در برخی از برجهای خنککن با چرخه بسته که به برج خنککن خشک مشهور هستند، کاهش دمای سیال سرویس صرفاً تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکانپذیر است.
به عبارت سادهتر، برج خنککننده سیستمی است که از آن به جهت خنک سازی آبی در فرآیندهای سردسازی سیستمهای تهویه مطبوع، پالایشگاهها، نیروگاهها و غیره استفاده میگردد.
از نظر ابعاد و اندازه، برجهای خنککن در مدلهای کوچک پشتبامی برای ساختمانهای مسکونی تا سازههایی غولپیکر و هذلولیشکل (مانند برجهای خنککن نیروگاهها که در شکلها نشان داده شده است) که ارتفاعشان در حدود دویست متر و قطرشان در حدود یکصد متر میرسد، وجود دارند. همچنین نوعی از برجهای خنککن با شکل مستطیلی با ارتفاع تقریبی چهل متر و طول هشتاد متر نیز وجود دارد. در بیشتر موارد از برجهای خنککن هذلولیشکل در نیروگاههای هستهای استفاده میشود؛ هرچند که در برخی از واحدهای شیمیایی بزرگ و سایر واحدهای صنعتی نیز از آنها استفاده میشود. در مقابل این برجهای خنککن عظیمالجثه که در صنایع خاصی به کار گرفته میشوند، اکثریت قریب به اتفاق برجهای خنککن تجهیزات کوچک هستند که در کنار واحدهای مختلف صنعتی یا مسکونی برای تهویه هوا به کار میرود.
تاریخچه
کاربرد برجهای خنککن به قرن نوزدهم و اختراع چگالنده برای استفاده در موتور بخار برمیگردد. در چگالندهها سیال خنککن غالباً آب است؛ به این صورت که آب با گرفتن گرمای بخاری که از خروجی توربین یا پیستون به چگالنده رسیده است، میعان میکند. وجود این مرحله در چرخه موتور بخار باعث افت فشار بخار خروجی میشود ولی در عوض مصرف بخار و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش میدهد و همزمان کارایی سیستم را نیز بالا میبرد. البته باید در نظر داشت که چگالندهها در عمل نیاز به برج خنککن به نسبت بزرگی دارند و در صورت عدم وجود برج خنککن، استفاده از آنها اقتصادی نیست؛ چرا که هزینههای فراهم کردن آب بیش از سرمایه ذخیره شده از صرفهجویی انرژی میشود. فارق از موتورهای آبی که فراهم کردن آب هزینهای برای آنها محسوب نمیشود و استفاده از چگالنده بدون برج خنککن امری عادی است، استفاده از چگالنده و برج خنککن موضوعی حساس در صنعت به شمار میرود. با آغاز قرن بیستم قوانین و روشهای فراوانی در زمینه چرخههای دارای برج خنککن برای مناطقی که با مشکل کمآبی روبهرو بودند، طرحریزی شد و احداث برج خنککن را وابسته به نظر شهرداری آن منطقه و کم و کیف منابع آبی آن منطقه کرد. در مناطقی که منابع آبی قادر به فراهم کردن آب برج خنککن هستند، از سیستم حوضچههای آبی استفاده میشود و در مناطقی که محدودیت منابع دارند، مثل شهرهای بزرگ، از برجهای خنککن استفاده میشود.
این برجها اغلب در پشت بام ساختمانها و یا به صورت سازهای مجزا در کنار ساختمان اصلی قرار میگیرند و هوا به کمک فنها و مکانیزم جابهجایی اجباری یا به طریق مکانیزم جابهجایی آزاد به جو منتقل میشود. در کتاب نظام مهندسی ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۱۱۱ مطلبی در این زمینه به این صورت آمده است: «با استفاده از یک پوسته تخت یا دوار از ورقه نازک، لوله دودکش در راستای عمودی تا جای ممکن کوچک تعبیه شود. (ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ فوت) در پشت بام مجموعهای از تشتها برای پخش شدن آب مورد نیاز چگالنده قرار میگیرند و آب به درون آنها پمپ میشود. آب درون تشتها بر روی حصیری از جنس چوب به صورت قطرهای ریخته میشود تا فضای درون برج را پر کند.»
اجزاء مهم برج خنک کنها عبارتند از:
۱- فن (پنکه)
فنها نقش مهمی در خنک سازی دارند و از نوع فن محوری یا سانتریفیوژ میباشند.
۲- پکینگها
برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگها استفاده میگردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگها بصورت شبکهای بوده و در دو نوع غشایی(Film Packing) و اسپلاش (Splash Packingg)در برج خنک کنها مورد استفاده قرار میگیرند.
۳- حوضچه یا باسین
در قسمت زیرین برج خنک کن قرار دارد و آب خنک شده در آن جمعآوری شده و به سمت سیستمهای سردسازی هدایت میشود.
۴- قطره گیرها
تیغههای قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار میروند.
جنس ساختاری
برج خنک کنها مع