● مقدمه در نگاه اول آنچه که از این عبارت درک می شود تعریف عمومی است که از بدو کودکی درگوش ما کرده اندوآن یعنی امر به نیکی و دوری از زشتی است. اما استفاده از اینتعاریف نیازمند بحث گسترده و درکی فعال از زوایای گوناگون کلامی است چه اینکهامروزه این واژگان دستاویز مشتی لایقل شده و تحت اینن عنوانها بزرگترین زیانها رابه مسلمانان وارد می کنند. برای بیان بیشتر بحث با توضیح لغوی ماجرا کار را آغاز میکنم.معروف در لغت عربی به معنای شناخته شده و متداول است و نکره یا منکر به معنایزشت یا ناشناخته است و برای مثال به خود قرآن که فصیح ترین منبع زبان عربی است میپردازم مثالهای این دو لغت عبارتند از: نکره و منکر به معنای ناشناخته و غیر قابلشناسایی:قال نکروها لها عرشها..... که در سوره نمل است یعنی تخت اورا به گونه ایتغییر دهید که آن را نشناسد که در این جا نکره و نکر به معنای ناشناخته آمدهاست اما در جای دیگر داریم: ان انکر الاصوات لصوت الحمار....یعنی زشت ترین صداصدای الاغ است. که در اینجا مصدر نکر به معنای زشت آورده شده است. چنین بابی برایمعروف بسیار بسته است و معروف تنها برای آنچه که جامعه به صورت عرف و سنت درآورده ومورد پذیرش است معنا دارد. شاید چنین تعبیری از معروف و منکر در جامعه اعراب باستانبسیار منطقی بوده زیرا که اعراب از نظر درک و شعور اجتماعی بسیار پایین بودند و حتیدو عرب نمی توانستند بدون درگیری در جامعه باهم بسر ببرند. به همین خاطر سننی برایدر کنار هم بودن بین آنها وضع شده بود که تا کنون نیز ادامه داشته و دارد و هر کسکه از این سنن تبعیت نمی کرد در حقیقت راه فتنه و آشوب را در جامعه باز می کرد لذااو را امر به معروف و در حقیقت امر به سنت می کردندواورا از رفتار ناشناخته ای کهممکن بود جاممعه را دچار تفرقه کند بر حذر می داشتند.این رسم چنان قوی بود کهجاممعه اعراب حتی از پذیرش اصول اولیه تمدن به بهانه امر به معروف ونهی از منکر سرباز میزد وکار تا آنجا پیش رفت که با نو آوری های فرهنگی و نظامی بی دلیل مخالفت میکردند. یکی از دلایلی که از پذیرش حرفهای حضرت محمد هم سر باز میزدند همین مسئلهبود یعنی می گفتند پدران ما پیرو این آیین بودند و ما هم پیرواین آیین هستیم.یا تاآن زمان نوآوری جنگی خندق را نپذیرفته بودند یا ..... با گسترش اسلام این طرز تفکرجاهلیت در میان سایر مملل مسلمان از جمله ایرانیان گسترش یافت و اثرات سو آن تاامروز پا برجاست که با هرچیزی که نوآوری باشد تحت نام امر به معروف و نهی از ممنکرمخالفت می کنند . هنوز از یادمان نرفته که زمانی در ایران داشتن دستگاه ویدیو جرمبود و چه افرادی به خاطر داشتن ویدیو دارای سو سابقه نشدند! و چه کودکانی با کابوسریختن کمیته در خانه هایشان به خاطر ویدیو دست و پنجه نرم نکردند. امروزه بحثمشابهی برای ماهواره نیز در حال اجراست.که چند سال دیگر کودکان باورشان نمی شودکهزمانی ما چنین دورانی را داشتیم. پس بحث به اینجا خواهد کشید که چرا؟ پاسخ همساده است نفوذ تفکر عربی مقابله با تغییرو نوآوری! برای مثال چنانچه شما در ساختاردولتی دارای تجربه باشید می بینید که هرگاه کار نوآورانه ای ممطرح کردید به شماگفتند که نمی شود اما چنانچه برای همان کار گفتید که در فلان شهر یا فلان کشور چنینکاری انجام شده است بی آنکه بررسی کنند که درست است یا غلط قبول خواهند نمود. و اینیعنی داشتن تفکر سنتی واپس گرا یا معروف سنتی! اما منکر جدید چیست؟ منکر جدیدعبارتست از هرگونه تغییری که اولیای امور از آن سر در نیاورند یا به مذاقشان خوشنیاید این موضوع می تواند پوشیدن پیراهن آستین کوتاه مدل مو مدل ریش مدل مانتویا.... باشد . خاطره قتل افراد به بهانه امر به معروف و نهی از منکر هنگامی که شخصبا مادر یا خواهر یا همسر خودش در حال قدم زدن بوده است و توسط یکی از همین اراذل واوباش مذهبی نما مورد تعرض واقع شده در خاطره همه شهرهای ایران وجود دارد.اما مردمما نمیدانند که اشکال کار کجاست. برای مثال نمی دانند تعاریف مربوط به معروف و منکرباید به رای گیری عمومی گذاشته شود تا همه در بیان عرف و هنجارها تصمیم بگیرند و نهمشتی از خدا بی خبر عقده ای!برای همه فکر کنند . افرادی که چون به خلوت می روند آنکار دیگر می کنند.به درون خود رجوع کنید آیا خودتان را شخصی سنت شکن و ساختار شکنمی دانید یا خیر/؟